klasyczny wykład

Pomimo, że od ponad 16 lat niezwykle intensywnie odwiedzamy wszystkie placówki, które nas zapraszają, nadal temat scenariusza kocich zajęć budzi wiele pytań. Biorąc pod uwagę fakt, że bieżący rok jest dla naszej Fundacji niezwykle istotny z powodu przyznanej nam dotacji w ramach projektu „Moce Nadłódzkie”, postanowiłam raz jeszcze szczegółowo przypomnieć wszystkim zainteresowanym, jak przebiega klasyczna lekcja.

Ponieważ koordynatorka Ania przygotowała zestaw materiałów dydaktycznych dostosowanych do wieku uczestników, muszę rozdzielić oferty na te skierowane do dzieci w przedszkolu, młodzieży szkolnej, uczniów szkół ponadpodstawowych, studentów, seniorów oraz osoby uczestniczące w terapii.

W Kociej Mamie żadna aktywność nie jest jednoznaczna, prosta czy nudna. Dzieje się tak, ponieważ dążymy do nawiązania pozytywnej relacji z odbiorcami, bez względu na ich wiek.

Na pierwszy ogień idzie przedszkole, ponieważ otrzymujemy z tych placówek najwięcej zaproszeń:

  1. Spotkanie trwa 30 minut.
  2. Zespół edukatorek zazwyczaj składa się z dwóch osób: prowadzącej wykład oraz towarzyszącej, która zajmuje się wykonaniem kociego makijażu, opieką nad kotami, rozdawaniem ulotek, materiałów reklamowych oraz cukierków.
  3. Podczas spotkań zawsze obecne są koty, które są grzeczne, odrobaczone, zaszczepione oraz poddane kastracji lub sterylizacji.
  4. Temat prelekcji jest dostosowany do wieku, wiedzy oraz aktywności dzieci. Opowiadamy o pielęgnacji, żywieniu, poprawnej komunikacji, a także wprowadzamy elementy dotyczące wiedzy o zachowaniu kota środowiskowego, potocznie zwanego „dzikim”.
  5. W grupach przedszkolnych stosujemy odpowiednie pomoce dydaktyczne dostosowane do rozwoju grupy, takie jak malowanki, wykreślanki, krzyżówki, rebusy oraz zadania logiczne.
  6. Honorarium dla fundacji stanowi zawsze zbiórkę karmy dla kotów, akcesoriów do pielęgnacji i opieki, a także środków czystości i leków, które już nie są potrzebne domowym pupilom.

 

Szkoły podstawowe:

W klasach 1-3 zajęcia przebiegają według scenariusza podobnego do przedszkolnego, jednak sięgamy po zadania wymagające umiejętności liczenia, czytania i pisania oraz poszerzamy wiedzę o kotach domowych i dzikich, takich jak żbiki, tygrysy, pumy czy pantery.

W klasach młodszych szkoły podstawowej wykorzystujemy wiedzę nabytą podczas lekcji biologii, geografii oraz przyrody.

Dla klas 4-6 prezentujemy prelekcje z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Tematyka jest wybierana przez uczniów z dostępnych na stronie internetowej, ponieważ w szkołach rzutniki i internet są ogólnie dostępne.

Dla młodzieży klas 7-8 proponujemy prezentacje multimedialne na temat wpływu wolontariatu na rozwój osobisty, nawiązywanie relacji grupowych, naukę pracy zespołowej oraz koordynację obowiązków szkolnych, domowych i społecznych. Omawiamy również korzyści wynikające z wolontariatu, takie jak rozwój osobisty, zdolności manualne, muzyczne, plastyczne, aktorskie czy sportowe.

Dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów dostosowujemy ofertę do profilu szkoły lub studiów. Omawiamy tematy związane z rozwojem społecznym, intelektualnym i osobistym oraz takie zagadnienia jak satysfakcja, odpowiedzialność, systematyczność, koordynacja zespołowa i aktywność menadżersko-reklamowa. Zachęcamy młodzież do wykorzystania swoich predyspozycji osobniczych w wolontariacie, zarówno na terenie miasta, jak i przy organizacji różnych wydarzeń.

Dzieci i młodzież uczęszczająca na zajęcia do świetlic środowiskowych otrzymują dostosowaną ofertę, która uwzględnia zróżnicowany wiek. Pomoce dydaktyczne są odpowiednio dobrane do odbiorców, a reszta spotkania jest taka sama jak w programie przygotowanym dla przedszkoli.

Pacjenci ośrodków terapeutycznych oraz szkół specjalnych otrzymują spersonalizowaną ofertę, uwzględniającą ich stopień, rodzaj oraz wielkość niepełnosprawności. Spotkania są prowadzone na zasadach podobnych do tych w grupach młodszych, jednak z bardziej indywidualnym podejściem.

W tym przypadku istnieje pewna subtelna różnica, ponieważ nie organizujemy tradycyjnej zbiórki karmy. Spotkania terapeutyczne mają odmienny cel, a mianowicie wspieranie zespołów specjalistów pracujących na co dzień nad ograniczeniem rozwoju choroby. Nasza aktywność w tych projektach ma na celu zapewnienie wsparcia dla tych profesjonalistów, a nie gromadzenie zapasów karmy.

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do kontaktu, z przyjemnością odwiedzimy nowe przestrzenie dla naszej fundacji. W celu uzyskania więcej informacji prosimy o kontakt z Kasią pod numerem telefonu 48 570 824 511 lub z Izą – 48 604 952 581. Można także wysłać e-mail na adres: lekcje-edukacyjne@o2.pl